سایکومتری (Psychometery ) :مدتیشن تنفس تطهیری
مدتیشن برای پرورش توانایی روشن شنوایی

 

در روشن شنوایی ، در واقع کالبد روحی از حس شنوایی خود استفاده می کند. از آنجایی که انسان روحی است ساکن در جسمس از گوشت و خون ، قادر است با هر یک از حواس پنج گانه روح ارتباط بر قرار کند و از این حواس در زندگی روزانه بهره بگیرد.در حقیقت این مراقبه به افراد کمک می کند که آماده و گوش به زنگ باشند تا پیام های روحی رفتگانی که دوستشان دارند و همچنین پیام های راهنمای روحی و اساتید معنوی را بشنوند.

 

·اتاقی را بیابید که تحت هیچ شرایطی مورد آزار قرار نگیرید.

·اتاق را تاریک کنید ، یا لامپ بسیار کوچکی روشن کنید تا نوری کاملاً طبیعی داشته باشید.

·در وضعیتی راحت و آزاد دراز بکشید یا بنشینید.

به آرامی و عمیقاً شروع به نفس کشیدن کنید. بگذارید تنفستان ، ریتمی موزون و آهنگین به خود بگیرد.

·چاکرای تاج را همچون توپ نوری بزرگی مجسم کنید. توجه داشته باشید که حدود ۳۰ سانتی متر از جایی که قرار گرفته اید ، فاصله داشته باشد.

·چاکرای چشم سومتان را نیز همچون توپ نوری کوچک تری مجسم کنید. تجسم کنید که این توپ مرتباً در حال بسط و گسترش است و در نهایت با چاکراهای گلو و تاجتان ادغام می شود.

·چاکرای گلو را همچون توپی نورانی مجسم کنید که رو به بزرگ شدن است تا جاییکه با چاکرای قلبتان در می آمیزد. اکنون چاکرای قلب را همچون توپ بزرگ تری از نور مجسم کنید که حجیم می شود و دیگر بخش ها را در بر می گیرد و در نهایت در بالای سرتان تبدیل به یک هرم می شود.

·حال به این هرم که مرتباً در حال بزرگ شدن است نگاه کنید تا اینکه کل وجودتان را در بر گیرد. سپس بنگرید که این هرم تا جانب پروردگار بزرگ می شود.

·اکنون از طریق ذهنتان با راهنماهای روحی خود و یا اشخاصی که دوستشان دارید ارتباط بر قرار کنید و از آنان درخواست کنید تا با شما صحبت کنند. بنشینید و به آرامی و با ذهنی خالی منتظر بمانید.

·پس از مکالمه تان ، ببینید که این هرم کوچک می شود. چاکراهایتان را ببندید و دوباره به هوشیاری باز گردید.


یادداشت : آنان از سه طریق ارتباط بر قرار خواهند کرد : ۱ – در درون سر شما ، و با صدایی شبیه به صدای خودتان و یا صدایی آشنا : ۲ – در درون سر شما و به صورت افکار و رویاها؛ ۳ – با صدایی خارج از شما و با کلماتی ساده. تمامی اینها بسته به آن است که چه تجربه ای برای شما مناسب تر و مفید تر خواهد بود

تنفس تطهیری

آنچه در ما بین یوگیان مصطلح است آخرین مرحله تنفس را تطهیری نامیده اند و آن را اهمیت بسیار است و اجراء آن از وقتی است که به سایر اقسام تنفس تسلط حاصل کردیم و تربیت تنفس تطهیری از این قرار است.
نخست یک تنفس عمیق بطوری که ریتین مملو از هوا شود بکشید جون انجام یافت لبها را مانند اشخاصی که می خواهند سوت بکشند جمع نموده بعبارت اخری غنچه نمائید، سپس با سرعت هوا را از بین لبان خود مانند سوت بدون ۱ صدا خارج نمائید تا تمام شود.
پس از آن قدری درنگ نموده آرام بگیرید، باز شروع نمائید به اجراء نفسهای کوتاه و تا مقداری ادامه دهید و اهل کار این تربیت را محرک عجیبی دانسته اند.
ضمناً باید دانست که خنده بواسطه اینکه محرک عضلات سینه و اطراف فوقانی است در ضمن تمام ورزشها مفید است در عالم تنفس نفس تطهیری آخرین تمرین مهم و مفیدی است که مقرر شده است.
در این جا تذکر یک نکته ای که خالی از ضرورت و تناسب نیست معترضاً خاطر نشان می نماید (اغلب شنیده می شود که بعضی گرفتار فراموشی شده اند، علت آن فشاری است که به اعضاء و جوارح قرار می گیرد و گذشته از آن یک رابطه عجیبی بین قوه حافظه و تمام کار جسمانی حالات عصبانی و عضلانی انسان وجود دارد که اگر شخص بتواند خود را در یک حال سکون و آرامش کامل نگاه دارد تمام اموری که از خاطرش رفته است مجدداً وی را بیاد خواهد آمد) برای نیل به این مقصود یک نوع تمرین مفیدی است که برای رفع نسیان وسیله خوبی است نامیده شده است به حیات ذهنی اعصاب اگر چه در شمار آداب یوگیان نیست ولی چون تأثیر کامل دارد-یادآوری می نماید.
اول باید کمر را قدری خم نمود و دست و بازوها را بلند کرده و راست بطرف جلو قرار داد سپس شروع کرد به تنفس کشیدن ملایم و عمیق آن وقت دستها را کم کم در حالتی که تنفس ادامه دارد شروع کرده به حرکت دادن بطرف سر و شانه تا حدی که شکل افقی حاصل نماید، باز هم متدرجاً باید دستها را به سمت بالا برد تا جائیکه عمودی یا قریب به عمودی برسد، چون تا نهایت اندازه که ممکن است دستها را بالا برده شود و در این وقت تنفس هم به حد آخر رسیده و ریتین از هوا پر شده باید بقدر امکان سست و بحال رخوت انداخت سپس شروع کرد به خارج نمودن هوائی که در ریه جمع شده تا موقعی که نزدیک شود که تمام هوای ریتین خارج شود، در اینجا یک دفعه باید بازوها را با فشار و سرعت بعد از اینکه آهسته پایین آمده به سمت بالا انداخت و بقیه نفس را در آن حین بکلی از ریتین خارج نمود، ادامه این تمرین هر قدر بیشتر باشد فوائد آن روز افزون خواهد بود به این قسم که هر شبانه روزی کمتر از ۵ الی ۱۰ دقیقه نباید باشد بهترین اوقات آنهم قبل از آفتاب یا مقارن طلوع آن خواهد بود در موقع خواب هم خوب است به شرط آنکه اقلا ۳ ساعت از تناول غذا گذشته باشد و ما موضوع تنفس که با صوت همراه باشد جوریکه صدای انسان موقع خروج نفس شنیده شود و ترتیب آن از این قرار است.
اول باید ریتین را با یک نفس عمیق و ملایمی از هوا پر نمود بعد قدری آن را نگاه داشت سپس تمام آن را یکدفعه با صدا از دهن خارج کرد و برای اینکه باید سیم صورت در این تمرین بکار افتد این عمل لازم است از قسمت صدر و جلوی سینه انجام داد.
تمرین چذب پرانا و یا جمع نمودن قوه فاعله
اول باید میزی مسطح که طول و عرض آن متناسب با اندام انسان باشد بدست آورد سپس روی میز دراز کشید و بدن را از هر طرف و هر حیث در نهایت سکون و آرامش قرار داد و کاملاً خود را سست نمود آن وقت شروع کرد به کشیدن نفس بطور عمیق و تمام بجوری که ریتین از هوا مملو گردد پس به قدر یک دقیقه باید نفس را با سکون به قرار کامل نگاه داشت (حبس نفس) این عمل برای این است که قوه فاعله ای که محیط بر بدن ما و تمام فضا را پر نموده به این وسیله داخل ریتین گردیده و بواسطه حبس نفس در تمام بدن بوسایل مهمه و وسایط بزرگی که موجودات مانند دوارش خون و وسایل بیشمار دیگر منتشر گردیده و بدن را مستعد حیات جدید و عالمی تازه نماید.
اینجا دیگر طرز تنفس با این وضع و آداب برای حصول روشن ضمیری شروع می شود علاوه بر تنفس قوه اراده و توجه هم باید دخیل در کار گردد.
در اینجا نکات مهمه دیگری نیز موجود است که تذکر من و توجه کامل خواننده یا عمل کننده لازم است اولاً باید بدانید که این قوه فعاله و جوهر حیات بخش محیط بر کائنات عالم وجود و اطراف انسان را فرا گرفته است که فقط باید آن را متموج نموده و بخود جذب نماید.
ثانیاً باید به این موضوع توجه کنید که در موقع تنفس و برای حصول روشن ضمیری مخصوصاً در نفس خود مطمئن بوده و بخود القاء نمائید، پرانا که جوهر فعاله و حیات بخش است و منشأ ایجاد روشن ضمیری است دارد با جریان تنفس داخل بدن ما می گردد یعنی در حین شهیق و زفیر و حفظ یا حبس نفس با توجه و اراده قوی بدانید و مثل تماشای یک امر خارجی تماشا کنید که این قوه مانند گردش خون در تمام دستگاه بدن و سراسر جسم شما سیر می نماید.
پس باید در ذخیره نمودن قوه پرانا یا پر کردن آن در بدن و تقسیم آن داخل شویم طریق آن این است که چون ریتین از هوا پر شد باید نفس را حبس نموده و تمام قسمتهای مختلفه بدن را مورد توجه دقیق قرار داده و با نظم تمام اول از قلب شروع نموده و بعد از سمت چپ پای چپ سپس بازوی چپ آن وقت از سمت بالا از سر شروع پس بازوی راست و پای راست درست قوه مزبور را که در ریه انبار شده مانند جریان خون در بدن با یک اراده قوی و توجه زنده که بتواند عمل شما وسیر قوه فعاله حیات را به ترتیب فوق مجسم نماید که جریان آن را حس نمائید یک دوره را سریعاً تمام و نفس را نیز آن وقت خارج نمائید.
چون این تمرین مهم تکرار گردید شما آن وقت می توانید که در حفظ و حبس نفس در ریه خود را در فشار و زحمت نینداخته و گردش قوه پرانا را با مقدار توانایی خود را در حبس نفس مناسب نموده با سرعت عمل انجام دهید.
حتی قبلاً باید هشیار باشید که چقدر می توانید نفس را نگاه دارید و به همان درجه هم باید سیر قوه پرانا را یک دوره در بدن مجری سازید که حبس نفس و خاتمه دوره سیر پرانا در بدن با هم خاتمه یابد پس این کار یعنی سیر تمام قوه یک دوره در بدن لازم است که بدن را به جزء جزء چپ-راست-بالا-پایین-سر-گردن-بازوی چپ-بازوی راست-ران ساق پای راست-ران ساق پای چپ-مخصوصاً در مغز استخوانهای هر جزء بدن قسمت نموده و ریتین را از هوا پر کنند چون کاملاً پر شد آن وقت قوه پرانا با اراده شما مانند یک نفر فرمانبردار مطیع و هوشیار به هر قسمت که بخواهد و اراده کنید گردش و سیر می نماید بعللی سیره قوه حیاتی مزبور مقرون به نیت و اراده می باشد مثلاً نیت کنید که آن مقدار قوه که در ریه خود انبار کرده اید به قلب رسیده و داخل پای چپ شد و به داخل بازو و دست چپ رسیده و داخل سر گردیده به بازوی راست داخل شد و ران ساق یا قوزک و پای راست شد و سمت چپ آمد تا رسید به دهان و چون سیر قوه به دهان می رسد باید فوراً هوائی که در ریتین جمع شده و قوه حیاتی که با آن ممزوج بوده صرف بدن گردیده خالی نمائید. مخصوصاً از مغز سر بطرف عقب سر و پشت گردن و ستون فقرات (مهره های پشت) تا لگن خاطره که آخر فقرات است تمیز دهید. این ریاضات و تمرینات چون با دقت و درستی انجام شود یک نکته مهمی را در نظر مجسم می دارد و آن اینست که انسان را نسبت به تمام بدن و اجزاء مختلفه آن حساس و بیدار می نماید یعنی انسان مالک و فرمانروای بدن خود می شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: 26 / 3 / 1389برچسب:,
ارسال توسط امین